Nu har även Rosa fått en bebis :)

Nu äntligen har Rosa kalvat!
Som vi har väntat...
Jaja, jag vet att jag är lyrisk över en ko!
Men thats me ;)

Tyvärr gick det inte lika lätt som för Elsa.
Jag kom hem från jobbet o hittade en trött Rosa med värkar, efter en stund såg jag två framklövar, vilket va bra för då vet jag att kalven ligger rätt.
Men efter ca en timme hade hon inte kommit någonvart så då ringde jag förstärkning!
Folke o Beda (som vi köpt korna av) kom för att se om vi behövde rycka in o hjälpa henne på traven.
Pontus kom också hem.
Dom såg samma sak som jag att hon inte kom längre än frambenen så då klev jag o Beda in i matchen.
Med kedjor runt kalvens framben fick vi försiktigt dra ut kalven.
Jag fick lov att hjälpa till att få ut kalvens huvud för det va för stort att få ut på egen hand.
Men plums så låg en inte så liten kviga framför oss!

En riktig heffaklump kan man lugnt säga.
Hon är större än Emma som är fem dagar äldre.
Eftersom hon va stor o hade så långa ben kunde hon inte resa sig på en gång så jag fick mjölka Rosa o lirka i kalven så hon inte gick miste om råmjölken.
Jag vill fan bli bondmora på heltid!

Malin kom förbi o välkomnade lillan till världen :)
Jag måste ju visa er så jag lånar dina kort Malin!
Hoppas det är ok ;)

Nykomlingen, som kanske får heta just Malin ;)



Jag myser med tuffingen Emma :)



Så rullar livet vidare på Bölsvedens ljuvliga nejder!

Puss på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0