Sjukskriven...

Igår gjorde jag min första o sista dag på jobbet efter semestern.
Det känns riktigt, riktigt tråkigt att inte kunna vara på jobbet o göra den nytta jag vet att jag gör.
Jag kommer sakna mina gamlingar o mina kollegor så mycket.
Men jag fixar inte jobbet just nu, det är för tungt.
Det märks att det har hänt mycket med min kropp under dom fyra veckor som jag har haft semester.
Bara komma ner till golvet för att dra på någon stödstrumpa var tufft, det kändes som om att luften tog slut när man satt ihopkrupen på golvet. I o ur våra låga bilar var inte heller någon hit. Vissa uppgifter är direkt opassande för en gravid, som lyft. Men vad gör man om man får ett larm om en brukare som ligger på golvet?
Det är ditt jobb.
Så jag pratade med chefen igår o hon förstod precis.
Min chef har varit kanon under hela graviditeten.
Hon ringde till o med under semestern för att gratta mig när hon fick höra att vi skulle ha tvillingar.
Nu behövs ett läkarintyg så jag hoppas dom ringer upp under dagen.

Efter ultraljudet fick vi en jättebra bok av barnmorskan.



Där står det om det mesta man kan undra över under en tvillinggraviditet.
När jag först läste att dom rekomenderade kvinnan att bli sjukskriven från o med v. 20, inte senare än v.25 blev jag lite förvånad.
På tvillingklubben.se (jättebra site föresten!) o vårdguiden. se står det samma sak...
Att man ofta får mer komplikationer vid en tvillinggraviditet än vid en enlinggraviditet.
När jag är i vecka 30 kommer jag vara lika stor som en som väntar en bebis i v 40.
Dubbel belastning på kroppen, dubbelt så stor risk att få havandeskapsförgiftning, samma sak med högt blodtryck men det som skrämmer mig mest är förtidig födsel.
Om man tar det lugnt o inte påfrestar kroppen kan man förlänga graviditeten med veckor, veckor som vi slipper sitta vid en kuvös o vaka.
Det behöver inte hända, jag kan gå 40 veckor o föda två friska barn men vem skulle våga chansa?
När barnen vill ut så vill dom ut o det kan jag inte påverka men jag skulle aldrig förlåta mig själv om nått hände våra barn o det var mitt fel.

Hoppas bara folk förstår.

Kram

Kommentarer
Postat av: Emelie

Helt rätt älskade!

Det enda du ska koncentrera dig på nu och fram tills de små liven tittar ut är att TA HAND OM DIG! Det finns inget som är så viktigt som det just nu. Jag vet att du älskar ditt jobb och det kommer bli jättejobbigt för dig att hålla dig borta. Men det måste du, du har TVÅ levande varelser i din mage. Två små liv som livnär sig genom dig och de mår bara bra om du mår bra. Så snälla, rara, söta, underbara Angel, lova att du tar hand om dig. Lova att inte ägna en sekund på att fundera på vad andra tycker om ditt beslut, dom har ingen aning om vad du går igenom, eller hur det är att vänta tvillingar. Så ta hand om dig, pyssla om dig och se till att må så bra som möjligt. För jag längtar verkligen efter att få träffa de där två krabterna, även om det kommer dröja ungefär 2 år innan jag vågar hålla i dem ;) Älskar dig av hela mitt hjärta. <3

2011-08-16 @ 15:10:11
URL: http://eeebee.blogg.se/
Postat av: ann-sofie

Det är klart folk förstår annars är de konstiga. Jag förstår precis och du så rätt så! Du ska ta hand om de små liven i magen som växer för fullt. Du är stark gumman det vet jag :)

2011-08-16 @ 16:02:56
URL: http://ann-sofiepalm.devote.se
Postat av: Linda E

Hej!

Vad BRA att du får vara hemma! De ÄR alldeles för tungt i vården när man väntar barn, å då har ju jag bara burit en åt gången! Förstår inte folk de så vet de inte hur de är.....

Kramiz

2011-08-16 @ 16:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0