Lova o Saga kommer till världen.

Måndagen den 19 december kommer jag o Pontus till BB i falun för mitt planerade kejsarsnitt.
Klockan är 7 på morgonen när vi visas till vårat rum. 
Är skapligt trött kan jag lova..
Bråkiga bebisar i magen o tankar som snurrade hade hållt mig vaken mesta delen av natten.
Jag får duscha o dra på mig en sjukhusrock, som föresten är superskön!
Skulle kunna bo i  den där sexiga lilla vita saken :P
Pontus får byta om till gröna operationskläder o träskor.
Efter en stund kom en sköterska o sätter kateter o nål i handen.
Vi går igenom mitt förlossningsbrev sen berättar hon att vi snart ska få komma upp på operation.
Sen var det bara att vänta, då började nerverna komma krypandes!

Sista bilden med stoooora magen.



Vi kommer upp till operation vid 8.30.
Vi hade blivit förvarnade att det skulle vara mycket folk i rummet o när Pontus räknade fick han det till 10 personal.
Det var narkosläkare, kirurg, barnmorska, sjuksköterskor mfl.
Så fort jag har kommit på plats på operationsbordet blir jag helt lugn!
Alla hade sin plats, sin uppgift o allt kändes så avslappnat.
Det enda jag var orolig för var Pontus.
Skulle han fixa det här?
Tänk om han skulle svimma!
Han såg riktigt blek ut där ett tag, haha :P
När nakosläkaren skulle lägga bedövningen fick jag lägga mig på sidan, hålla Pontus i handen o skjuta rygg.
Jag kände att det brände till lite i ryggen sen sa läkaren att jag kunde lägga mig på rygg igen.
Då hade han lagt både lokalbedövningen o spinalbedövningen!
Jag som trodde att det skulle göra skitont men istället sved det bara till lite!
Det var en trevlig överraskning :)

När jag lagt mig på rygg satte dom upp det gröna skynket o började förbereda snittet.
Dom kollade att bedövningen tagit som den skulle sen körde dom igång.
Enligt mina papper la dom snittet kl 9.03.
Jag hörde hur dom pratade om vad dom gjorde men jag kände bara att det drog lite i magen.
Inget obehag alls!
Jag var fortfarande mest bekymrad över att Pontus såg ut att må dåligt.
Helt plötsligt hör jag ett sugande ljud o en sekund senare hör jag ett skrik.
Då börjar mina tårar rinna.
Jag hinner knappt fatta vad som hänt när jag hör ett nytt skrik.
Våra barn är födda!
Tvilling 1 föddes kl 9.10 o tvilling 2 kl 9.11.
En barnmorska visar lite snabbt upp en bebis när dom var på väg till undersökningsbordet som står bakom mig.
Pontus följer med barnmorskan.
Sen hör jag en kvinna säga -Ska du inte berätta för mamma vad det blev för nått?
Då kommer Pontus tillbaka till mig o berättar att vi har fått två flickor!

Jag får se Lova för första gången <3




När jag var färdigsydd o flickorna har blivit undersökta får jag byta säng sen rullar vi upp till förlossningen.
Där blir det mätning o vägning.
Tvilling 1 (Lova) var 47 cm lång o vägde 3120 gram.
Tvilling 2 (Saga) var 46 cm lång o vägde 3020 gram.
När barnmorskan är klar med sitt får vi varsin bebis på bröstet o en varm filt över oss.
Vi får vår frukostbricka o det smakar verkligen ljuvligt!
Aldrig har smörgåsar o äppeldricka smakat så gott!
Vi ligger kvar på förlossningen ett par timmar o försöker förstå vad som hänt.
På en enda timme har hela livet förändrats.
Vi har blivit föräldrar till två helt fantastiska små flickor!

Jag ligger o ammar lilla Saga o Pontus har Lova liggandes hud mot hud :)



När vi kommer till BB o har landat lite är det dags för nått jag har längtat efter.
Att få ringa till min familj o berätta att dom har blivit mormor, morfar o moster till två småtjejer.
Den första jag ringer till är min pappa :)

Lova o Saga sover på mitt bröst, bara ett par timmar gamla.
Det är Lova som ligger närmast.



Jag är verkligen jättenöjd med hela upplevelsen runt tjejernas ankomst.
Det som gjorde ondast var nog att få katetern in satt o det var inte alls farligt!
Snittet har läkt fint, det är litet o ligger under bikinilinjen.
Jag har inte haft några som helst problem efter snittet.
Redan dagen efter kunde jag sitta skräddare i sängen o amma :)

Tänk att Lova o Saga har varit hos oss i 6 veckor nu!
Våra små sessor <3

Kommentarer
Postat av: Amanda

Härligt! De är så fina!

2012-02-03 @ 00:36:57
URL: http://glantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0