Nu ska ni få höra nå läskigt...

I morse gick Pontus upp vid sju som vanligt o åkte för att ge djuren mat o börja fixa i huset.
Medans jag istället tog lite sovmorgon ;)
När pontus hade åkt somnade jag om o började drömma en massa tok...

Jag drömde att jag vaknade o det brann på nedre våningen.
Lågorna stod höga upp vid trappen så jag kunde inte springa ut!
Jag fick panik o ringde till Pontus att han måste komma o hämta mig..
Men han var på gården så det skulle ta en stund innan han kunde komma.
Jag sprang in i gästrummet o gick ut på balkongen.
Jag hade tänkt att hoppa men det var för högt.
Det fanns ingen stege, ingen stupränna att klättra på så jag var helt fast!
Vettskrämd letade jag efter en väg ut...
Jag klädde på mig massa kläder o ställde mig i duschen som vi har intill sovrummet.
(Det är ett litet badrum med en liten dusch)
Dyngsur o kall stod jag på balkongen o väntade på räddning...
Tankarna snurrade o jag trodde att jag skulle dö.

Jag vaknade med ett ryck när Pontus skickade sms att det va dags för frukost.
Det tog ett tag innan hjärtklappningen gick ner kan jag lova..

Nu till det sjuka..
När jag kom till gården o nyss hade börjat äta frukost så kommer det en bil in på gården.
Pontus bjuder in mannen o han presenterar sig som Lennart.
Han är brandsäkerhetsförsäljare!
Då kom mina kalla kårar.

Vi pratade länge o väl om allt som kan hända.
Vi pratade också om Martin.
Det var en kompis till Pontus som brann inne för ca ett år sedan.
Han var synskadad o bodde i ett eget hus i linghed.
Massa grannar kom med brandsläckare o försökte släcka tills brandkåren kom men tyvärr var det redan försent.
Efter det köpte nog hela byn ett komplett brandskydd...

För oss blev det 4 st brandvarnare, det va nå special så om det larmar på en så larmar alla.
Om det tex skulle börja brinna i ladugården så larmar även brandvarnaren inne!
Smart :)
Sen köpte vi en stor brandsläckare och brandstege att ha vid balkongen vid vårat sovrum.

Nu kan vi nog sova gott :)

Men hur har ni det med brandvarnare m.m?
Ta en funderare på det!
Be safe.


Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0