En kulla :)

Jag tycker att kulldräkter är så himla fina. Jag tycker om saker man har lite historia bakom sig, tradition. Det har kommit med åldern tror jag ;) Men det är sällan man ser att dom används. Iallafall när jag bodde i falun. Här ute är det många yngre, typ min ålder som använder kull/masdräkt till bröllop, dop, midsommar mm. Dom passar till de flesta högtider. Jag har kikat efter en egen dräkt men dom är svindyra! Dessutom har jag inte vetat vilken dräkt jag skulle ha. Jag har ju inte nån direkt anknytning till svärdsjö förutom att jag numera bor här.. Jag älskar verkligen Järnadräkten, jag o syrran hade varsin när vi var små. Mamma är ju från Dala Järna. Mamma har tagit jättefina bilder ute i Rog på mig o syrran i våra Järnadräkter. Vi var väl ca 2 o 4 år. Så sött! Igår kom jag på att jag kunde prova mormors Järnadräkt som mamma hade hemma. Jag hade inga större förhoppningar att den skulle passa eftersom jag o mormor har helt olika kroppstyper! Mormor var minst ett huvud kortare än mig o ganska rund, precis som en mormor ska ;)
Men när skjortan var på o dräkten var snörad så passade den riktigt bra! Lite vid upptill men det kan jag nog nåla in :) Gissa om jag blev glad! Lite rörd också... Hade velat att mormor skulle sett mig. Skickar en tanke o tackar att jag får låna hennes fina dräkt.

Nu ska jag leta reda på röda strumpbyxor o några passande skor sen är jag redo för midsommarfirande :)


Kommentarer
Postat av: Amanda

Åh vilken fin dräkt!

2012-06-10 @ 20:07:12
URL: http://glantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0